Agencja brandingowa a agencja reklamowa i grafik-freelancer

Agencja brandingowa, agencja reklamowa, artysta-grafik-freelancer. Czy, biorąc pod uwagę fakt, że często te hasła padają obok siebie, w tym samym kontekście, naprawdę nie ma znaczenia, kogo wybierzemy, będąc klientem, do współpracy? A może, gdy myślimy o kompleksowej pracy nad marką, któraś z nich ma przewagę konkurencyjną? Może ich kompetencje się różnią? I na koniec, z czego wynika tak duża różnica w cenie, czasie i jakości pracy owych podmiotów.

Agencja brandingowa – twórca i anioł stróż tożsamości wizualnej marki

Agencja brandingową, zamiennie określana też studiem brandingowym, ma jasno określone zadanie: opracować szeroki wachlarz rozwiązań, które podpowiedzą marce, jak ma działać we wszystkich punktach styku z odbiorcą. I choć może się wydawać, że oznacza to wąską specjalizację, to bliższe przyjrzenie się odsłania przed nami kompleksowość zadań studia brand design. Owocna współpraca z agencją brandingową przynosi klientowi szerokie spectrum pracy z marką. Marka zbudowana zostaje od podstaw, co oznacza, że stworzona (a raczej zdefiniowana na warsztatach) zostaje jej strategia, a zatem to, jaka marka ma być, dla kogo i jakie ma wzbudzać emocje. Starannie wypracowana strategia pozwala sprowokować pożądane reakcje odbiorcy. Wspomniane prace analityczne i strategiczne to ścisły obszar kompetencji studia brandingowego.

Kolejny etap prac, zdecydowanie największy, to design, czyli coś, co widać (m.in. naming, unikalny znak towarowy). Agencja brandingowa czuwa nad tożsamością wizualną marki, spójnie ją buduje. Wszystko zaczyna się od adekwatnej nazwy, przechodzi przez logo, właściwe hasło firmowe, dobór krojów pisma i dochodzi do layoutów, wzorców wszystkich materiałów (firmowych, sprzedażowych, katalogów, plakatów, stoisk na targach, bilbordów), które będą punktami styku z odbiorcą pośrednim i bezpośrednim. Opracowuje Brand Book, inaczej zwany też Brand Manualem lub Wzornikiem Systemu Identyfikacji Wizualnej.

I choć wydawać by się mogło, że wszystko już zostało opracowane i zdefiniowane, agencja brandingowa idzie o krok dalej. Nie pozostawia klienta z gamą rozwiązań, a podejmuje się zadania nadzorowania i koordynacji wdrożenia projektów, przygotowuje materiały do druku i weryfikuje prace kolejnych zaangażowanych do współpracy firm, jak na przykład agencje interaktywne czy reklamowe.

Agencja reklamowa – reklama dźwignią handlu

Zakres działań agencji reklamowej obejmuje kreowanie kompleksowych kampanii reklamowych, jak i pojedynczych reklam danego produktu, usługi lub firmy. 2 Wykreowany przekaz może mieć charakter telewizyjny, radiowy, prasowy czy outdoorowy.

Idealny moment, kiedy można włączyć agencję reklamową do prac, to ten, kiedy brand book marki (tzw. brand manual, wzornik identyfikacji wizualnej) jest już opracowany. Jest to też moment, w którym kolory, czcionki, layouty i motyw przewodni są starannie wypracowane. Wtedy to agencja reklamowa może przejąć pałeczkę i dodać od siebie to, na czym zna się najlepiej. Robi kampanię sprzedażową na konkretny sezon, wymyśla hasło reklamowe na dany okres, opracowuje banery. Wszystko to jednak dzieje się dopiero wtedy, gdy charakter marki jest już wypracowany. Fundamentem wszelkich działań jest branding. To jak praca nad stworzeniem reklamy nowego smaku soku, gdy już opracowane jest logo marki, zapamiętane są czcionka i kroje pisma. Nadbudowa nie byłaby możliwa, gdyby nie istniał solidny fundament.

Gdy zarówno agencja brandingowa, jak i reklamowa mają świadomość, że ich działania są ze sobą powiązane, często dochodzi między nimi do współpracy. Agencja interaktywna (agencja reklamowa realizująca projekty reklamowe na potrzeby Internetu, urządzeń mobilnych i multimediów) może korzystać z pomocy agencji brandingowej, swoistego anioła stróża, strzeżącego zasad brandingu, a zatem krojów pism, kolorów, wizualnego nośnika brandu. Wszystko to służy klientowi, którego marka jest zaopiekowana z każdej strony.

Grafik-freelancer – szybko i tanio

Klienci pomocy szukają też często u freelancera, tzw. wolnego strzelca, będącego pojedynczym projektantem, grafikiem czy artystą, realizującym projekty na zlecenie.

To, co najbardziej kusi w kontekście współpracy z freelancerem właśnie, to zapewne krótszy czas realizacji zlecenia oraz znacznie niższa stawka. Warto w tym miejscu przyjrzeć się obu tym kwestiom, by zrozumieć, z czego wynikają te różnice.

Agencja brandingowa stawia sobie za cel znalezienie takich rozwiązań, które będą adekwatne, wręcz szyte na miarę dla danego klienta. Owe rozwiązania są autorskie i opracowane przez zespół. No właśnie, zespół, a zatem coś, co zapewnia zderzenie różnych myśli, zachowanie obiektywności, a nawet spojrzenie na wszystko z lotu ptaka oczami stratega. Warunkiem przeprowadzenia skutecznego brandingu jest posiadanie na pokładzie multidyscyplinarnego zespołu, który zrzesza ludzi z różnych dyscyplin (designu, sprzedaży, lingwistyki, socjologii czy psychologii), wyznacza założenia strategiczne, omawia je i przeprowadza burzę mózgów. Mając na uwadze wieloetapowość prac podejmowanych przez studio brandingowe, jak i to, że decyzje nie są podejmowane przez pojedyncze osoby, a w zespole i przy patronacie senior designera i dyrektora kreatywnego, nietrudno sobie wyobrazić, że czas pracy takiego zespołu będzie w konfrontacji z czasem pracy freelancera wydłużony. Ten dłuższy czas zostaje wykorzystany dla dobra marki klienta. Wszystko to, nad czym często 3 freelancer się nie pochyla, a zatem stworzenie briefu, poznanie szerszego kontekstu, przepracowanie i weryfikacja rozwiązań, należy do codzienności pracy agencji brandingowej.

Przeskok cenowy między freelancerem a agencją brandingową jest kolosalny. Gdy jednak uświadomimy sobie, że konfrontujemy ze sobą pojedynczy punkt widzenia z pracą zespołu multidyscyplinarnego, który każdy swój ruch wykonuje w zgodzie z założeniami strategicznymi, który ma określony tryb pracy i którego priorytetem jest dowiezienie projektu na czas, ów przeskok przestaje dziwić. Spojrzenie całego zespołu agencji brandingowej na daną markę pozwala uzyskać szerszą perspektywę, niczym ogląd marki z lotu ptaka.

***

Podsumowując

Chętnych do współpracy z klientem nie brakuje. Na ochotnika zgłasza się agencja brandingowa, wtóruje jej agencja reklamowa, a temu wszystkiemu towarzyszy głos freelancera: „Zrobię to szybciej i taniej”. Dobrze jednak wiedzieć, z kim współpraca się opłaci, będzie owocna i satysfakcjonująca. Dobrze również znać obszary specjalizacji wspomnianych podmiotów, by świadomie wybrać i się nie zawieść.


Autorami wpisu są: Justyna i Joasia.