Założyłeś firmę, przebrnąłeś przez wszystkie formalności i zagwozdki logistyczne. Zleciłeś agencji brandingowej wymyślenie nazwy i logo dla swojej marki. Wszystko działa jak należy. Ale czy pomyślałeś, co dalej? Firma będzie potrzebowała odpowiedniej reklamy marketingowej, opakowań dla swoich produktów, może też działalności w social mediach.
Z czego skorzystać, aby wszystko dobrze zorganizować i aby efekty były atrakcyjnie wizerunkowo?
Zaczęło się od znaku
Funkcjonalność, adekwatność i atrakcyjność wizualna – uwzględnienie tych cech przybliża nas do stworzenia dobrego logo. Jest ono niezwykle istotnym punktem w złożonym procesie brandingu. Jednak czy to na nim powinniśmy poprzestać w kwestii identyfikacji wizualnej? Zdecydowanie nie! Wizerunek firmy to coś znacznie więcej niż logo. Stanowi ono jedynie punkt wyjścia w pracy nad wyglądem i identyfikacją marki oraz jej rozpowszechnianiem. To właśnie w tych działaniach ogromną pomocą dla Twojej firmy może okazać się brand book.
Brand book, czyli mapa wizerunku marki
Najprościej rzecz ujmując brand book, stworzony przez profesjonalną agencję brandingową, to po prostu księga marki, opisująca jej strukturę wizerunkową i identyfikacyjną.
Dobrze zaprojektowany brand book powinien przynosić wiedzę o obsłudze marki pod względem wizerunkowym, ale także określać, w jaki sposób firma, za pomocą identyfikacji wizualnej, powinna komunikować się z klientami, partnerami biznesowymi, a także w strukturze wewnętrznej firmy. Odpowiednio skonstruowany brand book jest również ogromnym ułatwieniem dla podwykonawców tworzących projekty wykorzystujące wizerunek firmy, ponieważ już przed przystąpieniem do realizacji projektu mają oni dostęp do skonkretyzowanych danych i wytycznych.
Dobry brand book powinien bowiem zawierać informacje o:
- konstrukcji i znaczeniu logo,
- kolorystyce i zasadach łączenia barw,
- typografii,
- proponowanych stylach fotografii i grafik,
- projektowaniu materiałów promocyjnych (np. szyldy, banery reklamowe, etykiety i opakowania produktów).
Brand book gwarantem spójności
Konkretne wskazówki umieszczone w brand booku sprawią, że każdy projekt związany z wizerunkową identyfikacją marki będzie spójny stylistycznie i nada konkretny kierunek wizerunkowy Twojej marce. Sprawi, że na każda osoba będzie patrzyła na Twoją firmę i jej działalność podobnie. Jest to niezwykle ważny aspekt, szczególnie w czasach, kiedy zalewa nas nadmiar treści, kolorów i komunikatów. Zadbaj o to, aby Twoja marka wyglądała po prostu porządnie i przemyślanie. Brand book może okazać się w tej kwestii idealną pomocą.