Jeszcze parę lat temu mało kto myślał, że marka MUSI istnieć także w przestrzeni Internetu. Jeśli jej tam nie ma, to trochę tak, jakby w ogóle nie istniała. Dlaczego?

Nowa przestrzeń, nowe wyzwania

Digital zawładnął współczesnym konsumentem, który znaczną część dnia spędza przed ekranem telefonu czy laptopa.

Najnowsze media walczą o podium efektywności z innymi kanałami komunikacji, oferując zupełnie inne, niepoznane jeszcze dobrze touchpointy relacji marka – klient. Niezaprzeczalnie przynoszą ogrom możliwości, a jednocześnie stanowią nie lada wyzwanie.

Digital branding

źródło: https://ru.pinterest.com/pin/75224256267880509/

Zastanawiasz się, czy w dzisiejszych czasach istnieje jeszcze szansa, żeby marka przykuwała uwagę na dłużej i zdobywała prawdziwe zaufanie? Oczywiście, że tak! Wymaga to jednak odpowiedzi na kluczowe dla sprawy pytanie… Jak robić branding na miarę najnowszych czasów?

Żegnaj stary świecie

Nowe technologie cały czas nas zaskakują. Zaskoczyły też branding, który w tytułowej dobie digitalu nie ma łatwo.
Gdzie te czasy, kiedy królowały outdoorowe banery, a o promocjach dowiadywaliśmy się z cienkich gazetek wrzucanych do skrzynki pocztowej. No cóż, przeminęły i jak bolesne by to nie było, trzeba się z tym pogodzić.

Od teraz witajcie strony internetowe, instagramowe posty, reelsy i tiktoki.

Być może w pocie czoła próbujesz nowych form, aby jak najnowocześniej i najefektowniej trafić do klienta. I choć walka ta wydawać się może nierówna, nie jest jednak przesądzona! Istnieją sposoby, by nie ponieść porażki i całkiem nieźle odnaleźć się we wszechobecnym już digitalu.

Digital branding, czyli czego potrzebuje Twoja marka

Digital branding to sposób, w jaki budowana jest Twoja marka online, na przykład poprzez strony internetowe, aplikacje czy media społecznościowe. Składa się on z połączenia marketingu cyfrowego i brandingu internetowego. Wszystko po to, by rozwinąć markę w Internecie.

Dlaczego ma to aż tak ogromne znaczenie? Czytasz ten artykuł prawdopodobnie na telefonie lub laptopie, prawda? A no właśnie. Online jest teraz być lub nie być marki. Z takiego założenia należy wyjść.

6 fundamentów silnego digital brandu

LOGO

Logo czyli to, co ma zapaść w pamięć konsumenta. W digital brandingu ważne jest by logo definiowało markę, a jednocześnie efektownie i estetycznie wyglądało we wszystkich kanałach komunikacji, również tych najnowszych. Pamiętaj, że platformy cyfrowe wymagają określonych rozmiarów i sposobu obrazowania. Powinieneś zaprojektować logo, które będzie się dobrze prezentować na zdjęciach profilowych, zdjęciach okładek, nagłówkach e-maili, przyciskach aplikacji i innych.

STRONA INTERNETOWA

Twoja stronę internetową porównać można do cyfrowej witryny sklepowej. Klient chce poznać zakres działalności Twojej firmy, oferowane produkty czy godziny otwarcia. Bądź pewny, że nie zadzwoni i nie spyta o to wszystko. Wyszuka w Google Twoją stronę internetową w nadziei, że wszystkie te informacje będą tam umieszczone. Przejrzysta, nowoczesna i estetyczna strona internetowa to zdecydowany must have digital brandu.

KOMUNIKACJA MARKI

Komunikacja marki to to, co mówi Twoja firma i jak to mówi. Komunikat powinien odzwierciedlać to, co robi i w co wierzy Twoja firma, a także zwięźle przemawiać do potrzeb i oczekiwań Twoich klientów.

Skuteczny przekaz marki powinien odpowiadać na te pytania:

CO? JAK? DLACZEGO?

SEO

SEO (search engine optimization) zapewnia, że Twoja marka i jej oferta są łatwo odnajdywane w wyszukiwarkach. Zadaniem SEO jest dobre wypozycjonowanie strony internetowej. Potrzebne są tu słowa kluczowe używane przez potencjalnych klientów w danym obszarze ich działalności.

SOCIAL MEDIA

Digital branding social media

źródło: https://www.pinterest.fr/pin/177118197834145198/

Czyli coś, co współcześnie posiada każdy. Założenie jest zatem proste, jeśli Twoi klienci są w tej przestrzeni, Ty i Twoja marka też powinniście tam być.

Kilka praktycznych wskazówek:

  • zaprojektuj z wyprzedzeniem spójne, estetyczne posty ( nie zapominaj, że tekst, jest równie ważny jak element graficzny)
  • dostosowuj posty do konkretnej platformy
  • zaplanuj konkretne daty i godziny publikacji Twoich treści
  • angażuj się w interakcje z klientami, odpowiadaj na komentarze, wiadomości prywatne

DIGITAL BRAND BOOK, CZYLI SPÓJNOŚĆ NA PIERWSZYM MIEJSCU

digital brand book

źródło: https://www.pinterest.fr/pin/10203536648522591/

Zarówno branding, jak i digital branding powinien wychodzić z jednego założenia. A jest nim spójność identyfikacji i komunikacji. W przestrzeni digitalu trudniej jednak o spójność. Kanałów komunikacji jest dużo, często dużo jest też działów zajmujących się marką. Każdy dział może mieć trochę inny pomysł na markę i jej wizerunek. Dlatego tak ważne jest posiadanie brand booka. Kojarzymy go głównie jako wielki plik pdf zawierający wszystkie potrzebne wytyczne – logo, wraz z wyjaśnieniem, co reprezentuje, możliwe kompozycje, rozmiary i pozycje, typografia z różnymi krojami pisma zarówno do użytku cyfrowego jak i drukowanego, kolory marki oraz przykłady wielu możliwych zastosowań.

Czym różni się wersja digital? Między innymi dostępnością dla każdego. Spójność bezsprzecznie jest kluczowa w tworzeniu dobrze prosperującej marki. Dlatego tak ważne może okazać się udostępnianie wszystkich wytycznych wizerunku marki całej społeczności, globalnie.

Jedną z wielu zalet tworzenia cyfrowej księgi marki w ten sposób jest fakt, że można ją łatwo udostępniać i aktualizować. Jest to możliwe nawet po przekazaniu jej partnerom zewnętrznym lub klientom. Każda zmiana może być sprawnie i bezproblemowo wdrożona. Jest to dość trudne w przypadku klasycznego, PDF-owego formatu cyfrowej księgi marki.

Dlatego digital brand book to zdecydowanie dobry kierunek!

Podsumowanie

Jako marka z digitalem będziesz musiał się pogodzić. Kto wie, może nawet polubić i iść za rękę! Jeśli na tę chwilę dynamiczne zmiany w nowych mediach spędzają Ci sen z powiek, nie wiesz, jaki post opublikować na firmowym Facebook’u i nie masz pomysłu na nową rolkę na Instagramie, nie przejmuj się. Nie jesteś sam. Czytaj, nadrabiaj zaległości, sięgaj po pomoc ekspertów.

Nie taki digital straszny, jak go malują!