Brand design to wypracowanie strategii marki i kompleksowe jej zaprojektowanie w taki sposób, aby odpowiadała wartościom, jakie Twoja firma wyznaje. Brand design pomoże Ci wejść na rynek, lub wzmocnić pozycję na nim, ale także ułatwi efektywne komunikowanie się z klientami i budowanie ich zaufania. W jaki sposób?

Brand design – branding czy rebranding?

Prace z zakresu brand designu w Papajastudio prowadzimy w dwóch obszarach – brandingu oraz rebrandingu marki. Branding jest pracą nad designem marki, która nigdy wcześniej nie funkcjonowała, jest zupełnie nowa i potrzeba jej kompleksowej usługi, która ze strony agencji brandingowej obejmie pracę nad identyfikacją wizualną i komunikacją wizualną z odbiorcami. Uwzględnienione są tutaj aspekty takie jak np. praca nad logo, kolorystyką firmową, ale i projektowanie opakowań, etykiet czy szablonów postów w przestrzeni social mediów. Poza warstwą wizualną prace skupiają się również na namingu, czyli na tym jak marka brzmi – jak brzmi logo, slogan firmowy (tag line) czy nazwy produktów.

W procesie rebrandingu również możemy pracować nad warstwą wizualną i sposobami komunikacji wizualnej oraz nad brzmieniem marki. Rebranding tym różni się od brandingu, że przeprowadzany jest dla firm, które funkcjonują już na rynku. Wyrażają one jednak chęć zmiany, aktualizacji wizerunku i strategii działania. Proces ten inaczej określa się jako redesign marki.

Identyfikacja wizualna gwarantem zauważalności marki i jej pozytywnego odbioru

Na samym początku liczy się przede wszystkim praca analityczna. Poprzez nią wspólnie z Klientem poszukujemy celów, tożsamości, wartości i cech marki. Na tej podstawie tworzymy strategię działania marki, a także jej identyfikacja wizualna.

To właśnie ona pomaga w dobrym prosperowaniu marki na rynku i zdecydowanie ułatwia komunikację z klientami. Jakie są jej elementy?

Przede wszystkim pracujemy nad logo/logotypem, czyli tym, co widoczne jest od razu, to, czym można się zainteresować. Ważne zatem, aby logo było przemyślane i oddawało wartości marki. W ramach pracy nad logo wypracowywana jest księga znaku, czyli zbiór zasad i reguł użycia logo w komunikacji wizualnej, projektach oraz materiałach marketingowych. Kolorystyka i typografia marki, z ich wykorzystaniem tworzone są dalsze, bardziej zaawansowane elementy komunikacji wizualnej.

Key visual, czyli klucz do spójności wizualnej. To właśnie dzięki niemu marka nawet jeśli nie będzie posługiwała się logiem, będzie rozpoznawalna, odróżniająca się od innych. Key visual wpisuje się w całościową komunikację marki, wykorzystuje jej kolorystykę, charakterystyczne elementy czy nawet wygląd logo.

Motyw przewodni, podobnie jak key visual, zapewnia marce spójność, wykorzystuje podobny typ grafik, a także ich elementy, które mogą funkcjonować zarówno w przestrzeni internetowej (social media, strona internetowa), ale i realnej (szata graficzna produktów, katalogi). Ważnymi elementami, nad którym pracujemy jest projektowanie grafik do social mediów oraz projektowanie stron internetowych. W czasach, kiedy internet jest głównym medium przekazu, nie można ich pominąć.

Wszystkie omówione wyżej elemeny umieszczamy w brand booku, czyli księdze marki. To właśnie brand book zbiera wszystkie wypracowane z marką zasady identyfikacji i komunikacji wizualnej. Nadrzędną bowiem funkcją brand booka jest prezentowanie zasad wykorzystania identyfikacji wizualnej marki. Gwarantuje on spójność wyglądu i wizerunku firmy niezależnie od okoliczności. Każdy brand book może się różnić, każda marka ma przecież inną strategię wizerunkową i marketingową, jednak warto mieć go pod ręką, szczególnie na początku swojej działalności.

brand design

Naming – markę trzeba usłyszeć

Identyfikacja wizualna działa na zmysł wzroku, a co ze słuchem? Marka musi brzmieć. Pomagamy jej w tym wypracowując naming, czyli nazwę marki, a także tag line, czyli slogan marki. Naming to oczywiście także praca nad nazwami produktów oferowanych przez daną markę.

Są to wieloetapowe, niełatwe procesy, podobnie jak tworzenie logo, wymagają dotarcia do esencji marki i ubrania jej w słowa.

Jak więc powinna zostać skonstruowana nazwa marki?

  1. Przede wszystkim należy dopasować nazwę marki do zakresu jej działania, a także przyjętej strategii. W tym punkcie pomocne mogą okazać się ustalenia wypracowane podczas warsztatów strategicznych z firmą.
  2. Nazwa marki powinna być pewnym nowum, oryginalnym i dobrze brzmiącym, a także dobrze się piszącym. Nie może być kopią innej nazwy!
  3. Nazwa marki powinna być zrozumiała, zatem uwzględniać kontekst językowy i kulturowy. Powinna się kojarzyć, unikać wprowadzenia w błąd.
  4. W tworzeniu nazwy należy uwzględnić jej zastrzeżenie w urzędzie patetnowym. Trzeba również pamiętać, aby zweryfikować czy nazwa marki, którą chcemy nadać nie jest już używana przez inną firmę.
  5. Nazwa marki powinna zapewnić marce nieustające możliwości rozwoju. Nie może zatem ograniczać firmy, nie może być zbyt dosłowna.

Jaka powinna być nazwa, aby spełnić wszystkie te warunki? Te uniwersalne cechy mogą stanowić drogowskaz:

  • prostota i minimalizm
  • oryginalność
  • łatwość skojarzenia
  • ponadczasowość

W Papajastudio we współpracy z naszymi Klientami przechodzimy krok po kroku przez wszystkie etapy pracy kreatywnej z dbałością o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Bo to właśnie szczegóły budują spójną, wizerunkową całość, która ułatwia efektywne działanie i przynosi marce oczekiwane efekty biznesowe.

Jeśli już wiesz, czym jest brand design, wiesz też, jak istotna jest fachowość w jego tworzeniu. Zapraszamy do współpracy. Oferujemy profesjonalizm, doświadczenie i skuteczność.

Zobacz nasze case study.

Zobacz także brand consulting i projektowanie opakowań.

Papajastudio, agencja brandingowa Kraków, Warszawa.