Opakowanie znajduje się na pierwszej linii sprzedaży produktu. To z nim w pierwszej kolejności potencjalny odbiorca ma kontakt, patrząc na nie, dotykając je, by dopiero potem wejść w interakcję z samym produktem. Chcąc być na bieżąco z tym, co ważne dla dzisiejszych konsumentów, marki przeobrażają swoje opakowania. Przyjrzyjmy się bliżej trendom w projektowaniu opakowań w 2020 roku w branży spożywczej.

1. Opakowania przyjazne środowisku

Sukcesywnie wzrasta liczba firm, które decydują się zastosować opakowania przyjazne środowisku, eco-friendly. Wszystko po to, by pomóc zmniejszyć ilość plastiku niszczącego naszą planetę i zmierzać powoli w stronę społeczeństwa wolnego od plastiku. Takie poczynania firm idą oczywiście w parze z wartościami wyznawanymi przez społeczeństwo. Dla coraz większej liczby osób rozwiązania ekologiczne są ważne. Osoby takie nie tylko sprawdzają pochodzenie produktu, ale też czy opakowanie jest ekologiczne.

Te przyjazne środowisku opakowania stanowią szeroką kategorię, do jakiej zaliczyć można przeróżne rozwiązania: opakowania wyprodukowane z materiałów recyklingowanych, z materiałów z odnawialnych źródeł czy opakowania do wielokrotnego użytku. Firmy sięgają po takie rozwiązania nie tylko ze względu na obowiązujący trend, ale i po części w związku z wymaganiami świadomych, nastawionych pro-środowiskowo klientów.


2. Opakowania, które opowiadają historię

Dobrze zaprojektowane opakowanie niesie ze sobą szansę na wywarcie wpływu na odbiorcę. Gdy jednak marka chce wejść z tym drugim w kontakt na wyższym już poziomie, do gry wkracza storytelling. Opakowanie może się zatem stać okazją do opowiedzenia historii marki, przekazania kluczowych komunikatów i nawiązania tym samym więzi z odbiorcą.

Taki rozwiązanie zdaje się być szczególnie ważne w przypadku marek, które swoje produkty sprzedają głównie online. Produkty e-commerce nie mają przywileju bycia obejrzanym, czy dotkniętym w realnym życiu. Opakowanie staje się okazją do opowiedzenia o marce, co kładzie podwaliny pod nawiązanie kontaktu marki z odbiorcą.
Niezmiernie ważne jest, by nawiązać z klientem bezpośredni kontakt. Równie ważne jest też zbudowanie długoterminowej lojalności. Najlepszym rozwiązaniem jednak jest osiągnięcie obu tych kwestii. Opakowanie, które opowiada historię stanowi idealne narzędzie do wzmocnienia tożsamości marki, do zaistnienia w świadomości odbiorcy i pozostania w niej na długo.

Nie ma barier przed markami, które zabraniałyby im opowiedzenia swojej historii przez opakowanie. Zrobić to mogą doświadczone, z ugruntowaną pozycją marki, ale i te nowe. Każda z nich ma szansę opowiedzieć swoją niepowtarzalną historię, na sobie właściwy sposób. Każda z nich ma też szansę odpowiedzieć na rosnącą wśród odbiorców potrzebę autentyczności i relacji na niej opartych.

Opakowania, które opowiadają historię - papajastudio.pl
3. Opakowania z naturalnymi kolorami

Jak zostało już powiedziane, ekologiczne podejście do kwestii opakowań, jest jednym z najważniejszych trendów w packagingu w obecnym roku. Obok tego trendu, który dba o naturę i z niej czerpie inspirację, idzie niejako w parze kolejny – stosowanie naturalnych kolorów na opakowaniach.

W ostatnich latach nacisk kładziony był na jasne, pastelowe kolory, na połysk czy metaliczne gradienty. Teraz jednak marki idą w stronę bardziej subtelnych rozwiązań, wybierając inspirowane ziemią odcienie i tony dla swoich produktów. Powszechnie spotykane jest to szczególnie w branży żywności ekologicznej czy beauty. Tu często spotkać można nisko nasycone zielenie, błękity czy brązy. Rosnąca wśród odbiorców chęć, by zaopatrzyć się w produkty ekologiczne spowoduje zapewne, że również marki spoza ekologicznej, organicznej przestrzeni, pójdą w stronę palety kolorów inspirowanej ziemią.

Opakowania z naturalnymi kolorami - papajastudio.pl
Ekologia, naturalność, autentyczność

Rok 2020 to rok, podczas którego do głosu bardzo mocno dochodzą rozwiązania przyjazne środowisku, wybierane przez klientów świadomych i dbających o pochodzenie produktu, jak i to, w co jest zapakowany. W parze z tym idzie zastosowanie przez marki kolorów naturalnych, inspirowanych ziemią odcieni i tonów. To, czego jeszcze szukają i oczekują odbiorcy to autentyczność i autentyczna relacja, którą zbudować można poprzez opowiedzenie historii marki.

To trzy trendy w projektowaniu opakowań mające silny akcent w 2020 roku. Na naszym blogu, w kolejnej części, omówimy trzy kolejne. Stay tuned.


Autor: Justyna